Vita nuova (Új élet)
Ontológiai coaching legendája »
- Az emberélet útjának felén egy nagy sötétlő erdőbe jutottam, mivel az igaz utat nem lelém - válaszolta önmagának feltett kérdésére Kollár József, ezzel is demonstrálva, egyebek mellett, az önmegszólító riport létjogosultságát.
Ez az önmagával készített és sugárzott 15 percig (sem) híres riport a legenda szerint a Szépművészeti Múzeum előtt hangzott el 2005. március idusán, miközben izgatottan várakozott relatíve pontosan érkező, későbbi feleségére, Déri Krisztire, hogy együtt tekintsék meg az éppen akkor megnyílt A fáraók után című kopt kiállítást. Nem véletlenül találkoztak itt, sorsszerűen ide irányították egymást megismerkedés céljából történetünk hősei, a Dr. Kollár Coaching későbbi alapítói és sikerre vivői. József gyalogosan lopakodott az elkövetés helyszínére, míg Kriszti gépjárművel verekedte át magát a kapcsolatuk kibontakozása iránt közömbös autósok tömegművészetén.
A kiállítás megtekintését követően, miközben néhány kört tettek a közeli csátéban, József (talán udvarlás céljából, talán öncélúan, ez azóta is nyomozás tárgya) kisebb előadásba fogott akkori kedvenc témájáról, Hilary Putnam Agyak a tartályban című gondolatkísérletéről. Ami (mondjuk) arról szól, hogy ha test nélküli agyak lennénk egy tápoldattal teli tartályban, számítógéppel stimuláva, mondhatnánk-e, hogy agyak vagyunk a tartályban.
Hősnőnk, aki (akkori kinézetét tekintve) egy vörös hajú, dúsgazdag rocksztárra emlékeztette Józsefet, kacéran, de szolidárisan törte vele a csátét és a fejét, miközben sárga szemüvege mögül szimpátiával figyelte az autentikus vagy autisztikus (értelmezés kérdése) sziporkázást.
Mint később az egyik közös olvasmányukban (Simon Baron-Cohen: Elemi különbség) található tesztekből, és egyéb akcióikból egyaránt kiderült, első randevújuk adekvát módon leírható két rendszerező agy romantikus találkozásaként az empátia boncasztalán, bármit is jelentsen ez.
A közös gazbangázolást követően Kriszti udvariasan megkérdezte, hogy elvigye-e Józsefet a kocsiján. A közös autózásból közös élet, közös gyerek, közös célok, közös rendszerépítés, közös praxis és közös iskola lett: a Dr. Kollár Coaching Iskolacsoport. Abban kezdettől egyetértettek, hogy ennek az iskolának másnak, jobbnak kell lennie. - De mi az iskola? - kérdezhették volna Dr. Szókratésszel a brazil válogatott legendás középpályásával.
Válasz a rousseau-i kérdésre:
Mi az iskola?
Általános iskolában mindnyájunknak szembesülni kell azzal a kellemetlen helyzettel, amikor a hetyke Laczfi nádor útbaigazítást kér Arany János főszereplőjétől, Toldi Miklóstól: "Hé, paraszt! Melyik út megyen itten Budára?". Aztán előbb, mint utóbb komolyra fordul a dolog, felelnünk kell az "anyagból". Pontosabban "lefeleltetnek bennünket".
Vannak győztesek és vesztesek, meg a közepesek, akik közéjük szorulnak. Az iskolai évek oly módon befolyásolják probléma-megoldási módszereinket, hogy észre sem vesszük. Mi is a probléma? Meg kell érteni a Toldit, mégpedig úgy, hogy ez a tanárnak is tessék. A felelés pedig a probléma-megoldás paradigmája. Az iskolán túli problémaszituációkat gyakran (persze öntudatlanul) megpróbáljuk megfeleltetni az iskolai helyzeteknek.
Kedvenc fogalmi metaforánk: az ÉLET ISKOLA. Az élet bármely problémaszituációja, válsága vagy konfliktusa olyan, mint amikor a naplóban a "sors keze" a nevünkre bök, és a megoldás nem más, mint kitalálni, hogy mit szeretne hallani. A másik lehetőség a lázadás. Mivel a tanár nem érti a Toldit, nem működünk együtt vele. A harmadik lehetőség, hogy kinevezzük magunkat tanárnak, és mi "feleltetünk le" másokat az általunk preferált anyagból. Ha pikkelünk valakire, bármilyen értelmesen és érdekesen értelmezi Miklós dühét, megbuktatjuk. Akit megbukatunk, az utálni fog, és amint lehet, megpróbálja ő maga lenyomni torkunkon a "Hé, Paraszt!"-ot.
A problémakezelési technikák ezen a fent bemutatott mintán belül mozognak, ezért sikertelenek. Nem lépnek ki az ÉLET ISKOLA fogalmi metafora jól bevált keretrendszeréből, ahol valaki mindig tanít valakit, valaki veszít, megbukik (kirúgják az élet iskolájából). A Dr. Kollár Coaching által preferált és kidolgozott ontológiai alapú gondolkodás és tervezés előnye, hogy nem fogadja el azt az előfeltevést, miszerint a konfliktusokat az iskolai helyzet mintájára kell megoldani.
Platón Lakoma című művének főhőse, Szókratész (már megint iskola, igaz gimnáziumi tananyag, ha tanítják) azt állítja, hogy semmi máshoz nem ért, csak a szerelem művészetéhez, az erotikához. Hihetetlenül hangzik, hiszen Szókratészről azt állította a delphoi jósnő, aki köztudottan nem hazudik, hogy ő a világ legokosabb embere. A válasz nem triviális. A görög "szerelem" (eros) főnév és a "kérdez" (erotan) ige etimológiai kapcsolatban áll egymással. Szókratész azért lehet a szerelem művésze, mert a kérdezés művésze is egyben.
Az ontológiai coach ősmintája Szókratész, aki az ÉLET ISKOLA fogalmi metaforát az ÉLET CSÁBITÓ AJÁNLATOK SZÍNTERÉ-re változtatja. A coach olyan kérdéseket tesz fel, melyek a jövőt, mint vonzó látomást implikálják. Ez a coaching erotikus ontológiája! Az ontológiai alapú gondolkodás és tervezés annak a művészete, hogy miként lehet a "Hé, parasztot!" (vagyis a válsághelyzetet) úgy interpretálni, hogy a válságszituáció vagyis a "Hé paraszt!" bóknak vagy egyenesen csábító ajánlatnak tűnjék.
Az ontológiai alapú gondolkodás révén képesek vagyunk az iskolát CSÁBÍTÓ AJÁNLATOK SZÍNTERÉVÉ tenni mind a "tanárok", mind a "diákok" számára. Más szempontból viszont, ha az igazi tanárok közül is minél többen (az ontológiai szemlélet speciális tréningjeinek hatására) a szerelem művészeiként tekintenének magukra, és nem a "tananyag leadóiként", "nevelőként", az iskola, a tanítás csábító ajánlatok színterévé válna, azaz az élet valóban használható modelljévé. Ezáltal az iskola megtanítana arra, hogy vonzónak lássuk a konfliktusokkal terhes világot is, sőt képesek lennénk másokkal is vonzónak láttatni a valóságot.
A Dr. Kollár Coaching Iskolacsoport erre törekszik: segít megérteni és előnyre fordítani a "Hé, Paraszt!" valódi, izgalmas üzenetét.
Így gondolkodunk a coachingról és mindennemű tanácsadásról A coaching mint kreatív rombolás művészete »
Az ontológiai coachingról szóló (Vízen járni: A válságkezelés filozófiája, Mentofaktúra Kiadó, 2010.) könyvünk kulcsfogalma a kreatív rombolás. A kreatív destrukció éppen homályossága miatt többféleképpen interpretálható. Ha úgy vagyunk kreatívak, hogy valami újat hozunk létre, akkor szükségképpen leromboljuk a régit. Minél több újat találunk ki (például elválunk, új gyerekeket nemzünk új feleségnek) annál kevesebb régit hagyhatunk meg. A régi és az új kreatív kombinációja esetén (nem válunk el csak újraszőjük kapcsolathálónkat) viszont kevesebb újításra és rombolásra van szükség. Ha kreatívan újrakombináljuk a régit, akkor az összetevőket nem, csak a konfigurációjukat kell újra cserélni és az elavultat lerombolni. A kreativitás megjelenését tehát valamilyen formában a rombolásé követi. A teremtés és rombolás egyensúlya kivételnek tekinthető, egy olyan dinamikus rendszerben, mint például a család vagy egyéb nagyobb szerveződés az információs társadalomban. A lényegét tekintve új és régi nehezen előre jelezhető módon újrarendeződő és felbomló viszonyrendszereket alkot. A ma még működő viselkedésmintázatok a rendszer szereplői számára, gyakran láthatatlanul, elavulttá válnak, és előre jelezhetetlen, hogy a régi és új milyen kombinációja lesz megint adaptív. A kreatív cselekedetek előre nem látható módon megváltoztatják a környezetet, amely szükségképpen olyan rombolásokat is előidéz, amit a teremtő szellem nem is akart. A kreativitás tehát olyan változásokat eredményez, amelyek negatív következményei csak nagyfokú kreativitás révén küszöbölhetők ki.
A kreatív destrukciónak lehet olyan olvasata is, mely szerint a rombolást követi a teremtés. A destrukció elsöpri a fennállót és helyet ad az újnak, mely csak akkor jöhet létre, ha megjelenik a kreativitás. Az adott rendszer lerombolása (mely lehet akaratlagos vagy akaratlan, külső vagy rendszeren belüli) korábban maladaptívnak tekintett viselkedéséket is preferálhat. A rombolás mértéke határozza meg az újdonság arányát. Egy válás vagy szervezeti válság a résztevőket radikálisan új viselkedésmintázatok és vélekedések kidolgozására és elfogadására készteti, amit gyakran szeretnének megspórolni a résztvevők. A lehető legtöbbet akarjuk megtartani a régi repertoárunkból, mivel ez tűnik a legolcsóbb befektetésnek. Ugyanakkor kevéssé valószínű, hogy radikálisan új életszituációban sokat megőrizhetünk a régi dolgainkból, kidobásra ítélt vélekedés- és viselkedés-kacatainkból. Az a közhiedelem, mely szerint az új automatikusan követi a lerombolt régit, merő tévedés, mely sok második házasság felbomlásához, vagy új, sikeresnek ígérkező, életszakasz kudarcához vezet.
A kreatív destrukció művészetét Proust Az eltűnt idő nyomában című könyve segítségével mutatjuk be, és gyakoroljuk a hozzánk fordulókkal. Az ontológiai coaching eszközként használja Proust szövegét arra, hogy megtanítsuk a coachee-kat az idő kezelésére, vagyis arra, hogy sikeresen és élvezettel vegyenek részt az idő eltüntetésének és magtalálásának játékában. Az idővel való bajoskodás különféle módozatait a legárnyaltabb és legkonkrétabb formában Proust regényfolyama ábrázolja, mely valójában egy tanulási folyamat bemutatása. A prousti ontológia felhasználása révén megvilágítható a különféle idők, és a kreatív romboláson alapuló tanulás közötti szoros összefüggést. Az eltűnt idő nyomában című könyvben három ontológiát mutat be a szerző: a társaságé életét, a szerelemét és az alkotásét.
A társasági élet kreatív a semmitmondó jelek intenzív termelésében, melynek révén lerombol mindenfajta értelmes gondolatra és cselekvésre irányuló igényt. A gondolkodás és értelmes cselekvés teljes hiánya viszont olyan mennyiségű semmitmondó jel kibocsátást követeli, amelyre egyszerűen nincs mód. Ekkor a társasági élet prousti ontológiája át kell hogy adja a helyét a szerelemének.
Proust szerint, ha valakibe szerelmesek leszünk, akkor az általa kibocsátott jelek révén egyedivé, megismételhetetlenné tesszük. A szerelmes fogékonnyá válik arra, hogy szerelmese jeleit kreatív módon befogadja, értelmezze, ami arra készteti, hogy lerombolja a korábbi kapcsolatai által kialakított sztereotípiákat. A szerelem is kreatív destrukcióra indít bennünket, egyszerre építő és romboló.
A Proust által létrehozott harmadik explicit ontológiával rendelkező világ a képzettársításoké, melynek létrehozása és fenntartása szintén a kreatív destrukció révén történik. Az érzéki minőségek, különféle benyomások arra indítanak bennünket, hogy szokatlan kombinálásuk révén elszakadjunk a korábban berögzült asszociációinktól. Ilyenkor az érzéki tulajdonságok elválnak azoktól a tárgyaktól, amelyeket szokásosan jelölnek, és más, szintén szabadon lebegő, impressziókkal vagy tárgyakkal kapcsolódnak össze. Az így létrehívott jelkomplexumot azután megpróbáljuk megfejteni, melynek eredményeképpen másként látjuk a világot, mint addig. Ez az ontológiateremtés paradigmatikus formája. A kreativitás itt abban áll, hogy először is képessé válunk arra, hogy szabadon eloldjuk a jeleket azoktól a tárgyaktól, amelyeket eredendően jelölnek, és új módon kombináljuk őket, ezt követően pedig innovatív értelmezéseit adjuk az általunk létrehozott új jelkombinációknak. E folyamat során elkerülhetetlenül szét kell rombolnunk megszokott, mechanisztikussá vált asszociációs gépezeteinket. Itt mindig fennáll a kudarc lehetősége, vagyis az, hogy visszatérünk a jól bevált automatizmusainkhoz, és úgy kapcsoljuk egybe benyomásainkat, mint ahogy korábban már megszoktuk. Az elbeszélő számára a madleine nevű sütemény visszaidézi elveszett combray-i gyerekkorát.
tea mellé anyám egy kis madeleine-nek nevezett süteményt hozatott, amelynek kicsi, dundi formája mintha csak egy rovátkás kagylóhéjba lenne kisütve. S mindjárt, szinte gépiesen, fáradtan az egyhangú naptól s egy szomorú holnap távlatától, ajkamhoz emeltem egy kanál teát, amelybe előtte már beáztattam egy darabka süteményt. De abban a pillanatban, amikor ez a korty tea, a sütemény elázott morzsáival keverve, odaért az ínyemhez, megremegtem, mert úgy éreztem, hogy rendkívüli dolog történik bennem. Bűvös öröm áradt el rajtam, elszigetelt mindentől, és még csak az okát sem tudtam. Azonnal közömbössé tett az élet minden fordulata iránt, a sorscsapásokat hatástalanná, az életnek rövidségét egyszerű káprázattá változtatta, éppúgy, mint a szerelem, s mint hogyha csak megtöltött volna valami értékes eszenciával: jobban mondva, az eszencia nem bennem volt, én voltam az (Proust, 1983a, 55).
Az elbeszélő részletesen bemutatja azt az asszociációs folyamot, amelynek kiinduló forrása a teába mártott sütemény, és végpontja a regényhős esszenciális énjének felfedezése, pontosabban megkonstruálása. Proust azt sugallja az olvasó számára, hogy bármikor bekövetkezhet a csoda, nem kellenek ahhoz különleges utazások, óriási előkészületek, hanem csupán nyitott, kreatív személyiségre van szükség, aki képes lerombolni a régi énjét vagy énjeit és élvezni az újat, az által, hogy a kreatív destrukció révén elszakad berögzült szokásaitól, gépies mechanizmusaitól.
Proust nagyon pontosan ábrázolja azt a pillanatok alatt bekövetkező változást, amely - a mindennapi rutint előidéző, és az abból származó szomorúságból, valamint az élet értelmetlenségének kényszerű elfogadásából - hirtelen kiragadja az elbeszélőt és elvezeti önmaga lényegéhez. Az anyja valószínűleg szokásához híven, vagyis begyakorolt automatizmusaitól vezérelve hozott neki teát és süteményt. Ezt követően a regényhős gépiesen belemártotta a teába, majd automatikusan a szájába vett egy kanállal. Amint a süteményt megízlelte, az esztétikai benyomás hatására, egészen váratlanul csoda történt. "Bűvös öröm áradt el rajtam, elszigetelt mindentől, és még csak az okát sem tudtam." A megszokáson alapuló oksági lánc hirtelen elszakad, a mindennapjait gépiesen és motiválatlanul élő, az életet értelmetlennek vélő gyerek, hirtelen úgy látja magát, mint aki képes kiszakadni ebből a semmibe vezető determinációból, és a szabad asszociációk révén elérkezik önmaga értékes középpontjának felfedezéséig vagy megkonstruálásáig. A teába mártott madleine "az életnek rövidségét egyszerű káprázattá változtatta, éppúgy, mint a szerelem, s mint hogyha csak megtöltött volna valami értékes eszenciával: jobban mondva, az eszencia nem bennem volt, én voltam az". A narrátor saját idejét ugyanúgy vesztegeti, mint gyerekkori énje, mindaddig, amíg művészete értelmezésének végére nem ér, ami lehetetlen, hiszen a végtelen önreflexióra még számára sincs mód. Ugyanakkor Proust szerint az életet művészetté tenni magasabb rendű idő-elvesztegetés, mint a társasági élet és a szerelem. A kreatív destrukció legmagasabb rendű formája az alkotás, mellyel saját életünket szuverén módon megkonstruáljuk. Úgy véli, azzá kell válnunk "akik ténylegesen vagyunk", de ez nem azt jelenti, hogy azzá, "akik ténylegesen mindig is voltunk" hanem "akivé annak az ízlésnek a megteremtése során váltunk, amellyel végül megítéljük magunkat" (Rorty, 1994, 116). Belső világaink és a hozzájuk tartozó énjeink kreatív destrukciója egészen halálunkig tart, anélkül, hogy lenne rá bármilyen esélyünk, hogy megvonjuk életünk végső mérlegét, hiszen ehhez, a halálunk után is élnünk kellene. Az ontológia coaching ebben segít: hogy a hozzánk fordulók a kreatív rombolás révén izgalmas, interpretációra csábító, "átélhető", lezáratlan, nyitott alkotássá formálják életünket.
Az Iskolánk filozófiája Bepillantás néhány PREZI-nk segítségével az Iskolánk életébe és szemléletébe
Egyetemi oktató (PPKE), kutató
Elmefilozófus, akkreditált igazságügyi mediátor
MESTER COACH
IR Minisztérium hivatalos, senior fokozatot elnyert mediátor-kiképző trénere
20 év tanítási gyakorlat
10 év coaching gyakorlat
Magyar Coachszövetség Szakmai Igazgatója
IACM alapító tagja, IACM European Chater elnöke
International Coach Federation (ICF) tag
Nemzetközi coach tanúsító ACC (ICF) minősítő fokozatra előterjesztett akkreditáció
Tanár
Dr. Tiba Zsolt
Jogász, ügyvéd-mediátor
Budapest város volt főjegyzője 18 éven keresztül
Tanár
(mediáció: jogi blokk)
Dr. Kollárné Déri Kriszti
Mérnök-szakközgazdász
Akkreditált igazságügyi mediátor
LIFE ÉS BUSINESS COACH
IR Minisztérium hivatalos, senior fokozatot elnyert mediátor-kiképző trénere
10 év tanítási gyakorlat
10 év coaching gyakorlat
Magyar Coachszövetség Kuratóriumi elnöke
International Coach Federation tagja
Nemzetközi coach tanúsító ACC (ICF) minősítő fokozatra előterjesztett akkreditáció
Tréner
Dr. Hermánné Fogarassy Éva
Pszichológus
Akkreditált igazságügyi mediátor
LIFE ÉS BUSINESS COACH
Tréner
Vámosné Sinkó Klára
Vezető tanácsadó, üzleti tréner, csoporttréner
MASTER BUSINESS COACH
BELSŐ MASTER COACH (ING)
IACM tag
Tréner
Abaházy Noémi
Pszichológus
Vezető tanácsadó, nemzetközi üzleti tréner, csoporttréner
MASTER BUSINESS COACH
INTERKULTURÁLIS MASTER COACH
IACM szakmai tanácsadója
Tréner
DR. Tőzsér János phd
Egyetemi oktató (ELTE, Kaposvári Egyetem), kutató
Vezető kutatási tanácsadó
Tudományos tanácsadó
Dr. Bányai Ferenc PhD
Egyetemi oktató (ELTE)
Jogász és Filozófus
Akkreditált igazságügyi mediátor
Tréner
Dr. Laurentu Seffer
Ügyvéd-mediátor
Bankügyi Mediációs Egyesület elnöke
Akkreditált igazságügyi mediátor
Meghívott
tréner
Dr. Balogh Gábor PhD
Egyetemi oktató (PPKE), kutató
Szociológus
Meghívott
tanár
Dr. Kormos József PhD
Egyetemi oktató (PPKE), kutató
Mérnök, Teológus, Filozófus
Meghívott
tanár
Dr. Zsávolya Zoltán PhD
Egyetemi oktató (PPKE), kutató
Író, költő, Esztéta
Meghívott tanár
Együttműködők Nemzetközi és hazai tagság, partnerség »
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
kuratórium vezetése
http://coachok.ning.com
International Association of Coaching and Mediation
alapító tagság
elnökségi tagság
http://iac-europe.ning.com
Magyar Protokollosok Országos Egyesülete
partnerség
www. protokollosok.hu/
Bankügyi Mediátorok Egyesülete (Románia)
partnerség
Human Map Management Psychology and
Leadership Development Ltd. United Kingdom
partnerség
www.humanmap.hu
Magyar Szexuálterápiás és Párterápiás Egyesület
tiszteletbeli alapítói tagság
http://www.szpe.hu
Magyar Kapcsolatügyeleti Mediátorok Egyesülete
tagság
http://kapcsolatugyeletek.egalnet.hu
International Coach Federation
tagság
jelölt ACC-fokozatra
http://www.icf.org
International Association of Coaching
tagság
Tagsági szám: 113376
http://www.certifiedcoach.org
Már kapható a könyvünk a LIBRI-ben és a Bookline-on is.
Dr. Kollár József: Az ontológiai coaching nemzetközi alapjai, sikerek és újdonságok (cikk)
Iskolánk Facebook oldala
Személyes kapcsolat a Facebookon
Iskolánkról szóló filmjeink:
Szófelhő »
ifjúsági design felsővezetői továbbképzés KIM MESH párterápia vezető Kollár végzés gyermekvédelem házassági mediátorok budapesti terápiás non-profit Dr mentor időgazdálkodás megcsalás apasági body önismeret cikkek VII pszichológusok felkészülés karrier csalás krízis csoportos gyermekelhelyezés döntésmenedzser akkreditáció kezelő mentalizáció Association közvetítő évforduló bírság válságkezelés nyelvi kapcsolat ontológia and gyermekvédelmi lifelong banki életvezetés lista válás hatósági tanár pszichiáter skizofrén támogató kriziskezelés konfliktuskezelés bíróság pszichoterápia minőségi felügyelet kötelező Déri gyerek coansutation mediation cikkajánló body kamasz Budapest tudományok per coaching ügyvéd szexuálterápia menedzser filozófia döntésmenedzser kezelés szerződéskötés biblioterápia gyerekvédelmi segítő szexuális pszichiátriai mediáció válság elfogadott európai EU humántanácsadó műhely felnőttképzés alapítvány life akkreditált Mediation patológia házasság Coaching felügyeleti coachok pszichológus gyász kurzus önmarketing támogatás thalent házassági folyamatos profit tudományos keresetlevél sors fórum interim based hűség gyűlés folyamat egyezségkötés program Iskola ügyelet business pszichológiai döntéshozatal ügyvédi levél konfliktus döntésmenedzsment ítélet siker MBA managerek learning menedzserképzés Kollárné döntés brand teológiai pszichoterápiás családterápia vallás közvetítés hűtlenség cikk anyaság felsővezető reziliencia IRM kreatív gyerekvédelem önismereti könyv mentoring tolerancia könyv magyar terápia hatóság leader értekezlet teamcoaching közösség manager NLP iroda gyermek szülő folyamatcoaching könyvajánló ülés életvezetési verbális gyorsssegély segítségnyújtás szektor felkészítő borderline szellemi közösségi egyesület HR self doktor vezetői szerződés névjegyzék Krisztina exkluzív team járni language folyamat executive minőség munka consulting profitszféra IACM döntésmenedzsment kapcsolatügyeleti patologikus szünidő nyelvű Akadémia Mentofaktura éjszakája marketin erőszak modern mediátor therapy vallási coach of menedzserek kredit végzet egyezség kreativitás
Dr. Kollár Coaching Budapest/Hungary, Rőzse u. 6-8. 4. ép. 41. | Tel.: +36 30 33 11 878 | Információ az Iskoláról |
A weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat karbantartó -hez. shs webdesign www.erelversoft.hu custoMMade by eReLverSoft 2012
"Coaching a 21. században."
HR Portál
"Az ELTE Társadalom- és Szervezetpszichológia Karán végzett 2011. évi felmérés szerint a magyarországi legismertebb és legnevesebb 60 coach közül 8 a Dr. Kollár Coaching Iskolacsoportból került ki.
Ezt az átütő eredményt egyetlen másik iskola sem tudta elérni."
"A képzésük programját áttanulmányoztam, hasznosságáról és tartalmi relevanciájáról meg vagyok győződve."
Dr. Hoffmann Orsolya
Kodolányi János Főiskola intézetigazgató, főiskolai tanár
"A szakmai minősítéseik is kiválóak. Feltételezésem szerint az intézményben folyó oktatás nemkülönben...
biztosíthatom arról, hogy nyomon követem eredményeiket, és fejlődésüket, mert minden tekintetben értéknek tartom azt, amit alkotnak."