"... előírás szerint kell edzened magad, akár hőség van, akár hideg. Egyszóval úgy kell engedelmeskedned az edződnek, mint az orvosnak. Azután ki kell állnod a versenyre, megtörténhetik, hogy megrántod a kezed, kificamítod a bokád és rengeteg port kell nyelned. Megeshetik, hogy közben meg is ostoroznak, és a végén mindennek a tetejében le is győznek."
Forrás: Epiktétosz kézikönyvecskéje, vagyis a stoikus bölcs breviáriuma
Most bemutatjuk Önnek az angolkertet, de tudnia kell, mi a dzsungelben járunk. A közös munka sokkal izgalmasabb, kalandosabb és látvány (eredmény) sokkal katartikusabb annál, mintha mások egy kitaposott ösvényen vezetnék Önt (anyós, barát és a többi jóhiszemű, naív tanácsadó)! Tudjuk, hogy egyelőre ismerősebbnek, beláthatóbbnak, biztosabbnak, egyúttal biztonságosabbnak tartja azokat a javaslatokat, megoldásokat, amiket ők tanácsolnak, vagy amit Önmár korábban is sikeresen alkalmazottl, amit a szüleitől látott és a tanárai mondtak... Ha ez az út volna (csak) a helyes, hogyan lehet, hogy nem oldotta meg, nem oldották már meg a problémáját?
A coach-át jól válassza meg. Mi nem támogatjuk a megoldás-központú és az eredmény-, vagy teljesítmény-orientált coachingot, mert az eredmények rövidtávúak. Az amerikai szakirodalom is több helyen említi, hogy az ügyfelek a coach távozása után hamar visszaesnek és a korábbiakhoz hasonló módon élnek, dolgoznak és gondolkoznak. Újabb eredmény csak akkor várható, ha ismét egy coachoz fordulnak. Mi ennek az oka? Nem a, és nem egy problémát kell megoldani, hanem a problémáról való gondolkozásunkat kell megváltoztatni. Ezt szolgálja az ontológiai coaching.
Gyakran azt hisszük, hogy tudjuk, mit akarunk elérni az életben, abban azonban már kevésbé vagyunk biztosak, hogyan juthatunk el odáig. Előfordulhat, hogy bevalljuk, nem mindig tudjuk, hogyan lehet elkerülni, amire nem várunk, amit nem akarunk. Mit gondol, lehetséges az, hogy sokszor nem is azonosítjuk, valójában mi hiányzik nekünk?
Az ontológiai coach nem egy előre megszerkesztett forgatókönyv alapján ismeri meg és vezeti a tanácsot kérőt. Nem mondja meg, hogyan kell viselkedni, mit jelent boldognak lenni, hogyan kell élni, ki a jó apa, milyen a nagyszerű anya, a felelős munkavállaló, a követhető vezető. Sokkal inkább ahhoz segít hozzá, hogy kimondjuk, pontosan mit kívánunk megtenni, mivé szeretnénk változni, hogyan akarunk élni és mindez mit ér meg számunkra. A tevékenysége arról szól, hogy megmutatja, miképpen érezzük jobban magunkat, hogyan bővítsük a lehetőségeinket, mi módon növeljük a kapacitásunkat, hogyan tanuljuk meg hatékonyabban, mindemellett jobbra, élhetőbbre, eredményesebbre és örömtelibbre megtervezni a jövőnket.
Ez több mint tudomány, művészet. Ezért kérjük, ne váronj előre legyártott, kipróbált paneleket.
Az ontológiai coach egy jól megfigyelő ember, aki képes sikeresen beavatkozni az élettervezés folyamatába, meg tudja mutatni, hogy a korábbi, nem megfelelő cselekvési mintákhoz képest, hogyan érdemes új módon gondolkozni a problémákról, új módon megoldani azokat, egyszóval hogyan kell érdemi változást elérni.
Az ontológiai coaching elsősorban három területen dolgozik -amik kölcsönösen függenek egymástól-, a fizikai test, az érzelmek és a nyelv.
Az ontológiai coach arra összpontosít, a konzultációk során miképpen értelmezze a hozzá forduló személy jelenlegi állapotát (azaz értékrendjét, a viselkedését befolyásoló szabályokat, vágyait, erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, az előtte álló veszélyeket), pontosabban a társalgási szinten beazonosított kompetenciáit annak érdekében, hogy részt vegyen megoldási alternatívák, másképpen életstratégiák, rövid, vagy hosszútávú tervek kialakításában és ezzel az életvezetési nehézség, elakadás, vagy bármiféle probléma megoldásában.
A konzultációs módszerünk három alapvető társalgási mintára épül:
-Leíró beszélgetések
-Elgondolkodtató, tervező beszélgetések
-Cselekvő beszélgetések
A beszélgetés a következő célokra irányul: »
. megismerjük az élettörénetét, különösen a sajátos narratíva-jegyeit: mitől látja úgy a világodat, ahogy, milyen területen boldogul jól, sőt kiválóan, milyen kérdésekben vár segítséget annak érdekében, hogy hasonlóképpen sikeresnek érezze magát, mint másutt.
Más szóval, a coaching szempontjából létfontosságú, hogy megismerjük az egyéni érzékelését és értelmezését arról, kicsoda Ön , milyen a világ, egyben az a hely, ahonnan lehetősége nyílik bármilyen lépés megtételére.
Ha megpillantunk egy széket, megtehetjük azt a kijelentést, állítást róla, hogy ez egy szék, mert ez egy tény. Hogy ez a szék kényelmes, vonzó vagy csúnya, csupán értékelés. Egy személy értékelése. A probléma a legtöbb ilyen értékeléssel, hogy nincsenek tények (vagy ingatagok és más-más szempontból vizsgálva megkérdőjelezhetők, örökölt és utánzott minták alapján alakulnak). Ezek "csak" a véleményünk, amik kétségtelenül befolyásolják, hogy milyen módon fogunk reagálni egy-egy helyzetre, problémára, feladatra, életvezetési állomásra, válaszútra. Sokszor éppen a hibás értékelések akadályozzák a legjobb eredményeket. Hangsúlyozni szeretnénk annak fontosságát, hogy különbséget tudjunk tenni, hogy a megállapításaink értékelések vagy állítások, ez lehetővé teszi számunkra, hogy megkülönböztessük a véleményt a tényektől. Így jön létre a plasztikus, alkalmaszkodó és egyedüli adekvát magatartásunk, a mi szavainkkal a gyenge ontológiánk . Ha megértjük, hogy egy szituáció nehézségére, lehetetlenségére és kilátástalanságára vonatkozó értékeléseink csak pillanatfelvételek és nem a hideg, kemény tények, akkor képesek leszünk alakítani a helyzetünkön. Az így elért eredményeink ismét visszahatnak az értékeléseinkre (a coaching által előidézett sikerélmény, pozitív feadback).
Ha a világot úgy látjuk mint egy veszélyes hely ("erős ontológia", rugalmatlan elképzelés, vagy vélemény), minden sztár gondolatunkat (pl. honnan fenyeget minket a veszély, azaz mit látunk problémának, milyen módon lehet és kell ebben a veszély(es)helyzetben helyt állni, vagyis feladatot, problémát megoldani, mi a helyes viselkedés és stratégia, stb.), legfőképpen a döntéseinket eköré az álláspont köré fonjuk ( lehorgonyzási heurisztika, téves és veszélyes merevség). Talán soha nem utazunk majd repülőgépen, vagy éppen egyedül, esetleg veszélyre utaló gyanús mitázatokat, mi rosszabb, tendenciákat igyekezhetünk azonosítani. A kockázatok csökkentésére megtilthatjuk a gyerekeinknek, hogy ezt vagy azt ne tegyék, akár ellenkezőleg, így vagy úgy éljenek biztonsgosan, okosan, jól, helyesen. Máris átadtuk a téves heurisztikáinkat, egyúttal átörökítettük a félelmeinket és a korlátainkat.
Világunkról mondott véleményünk közvetlenül megfelel annak, amint a problémánkról, problémánknak gondolunk.
Világos tehát, hogy a megfigyelőtől az értékelést adó személytől függ, hogyan éli az életét, és milyen kockázatot hajlandó, vagy sem vállalni. Ha a coaching során alakítunk ezen ( attitűdváltás ), a hozott problémát is jó eredménnyel tudjuk megoldani.
. megtudjuk, mik az álmai, meglátja, hogyan alakítjuk mindezt egy gigantikus poszterré, amit kitehet a szobája falára, minden nap gyönyörködhet benne, megfigyelheti, hová fog eljutni, mi az a nagyszerű, ami vár Önre;
. egyszer és mindenkorra áttörést érjünk el, tervekből valóságot, egyben egy új világot építünk fel veled, mi ezt nevezzük katartikus attitűdváltásnak.
Minden apró változás, amit tapasztal, ennek az egyedi megjelenései. A legtöbb probléma megoldásának alapja a "gyenge ontológiai" modell : ha megváltoztatjuk a gondolkodásunkat, megváltoznak maguk a problémák is. Amennyiben az új tervekhez képesek vagyunk hozzárendelni a megváltoztatott tetteinket, cselekvéseinket (más módon vislekedünk) az eredményeket is megváltoztatjuk (elakadásból továbblépés).
Ha tehát a világot veszélyes helynek látjuk, jó eséllyel többnyire bizalomra (pl. kapcsolatainkra) vonatkozó kérdéseket fogunk feltenni és ennek okán ilyen jellegű problémákat fogunk érzékelni és megfogalmazni. A coaching eredményeképpen létrejövő új kompeneciánk birtokában teljes mértékben tisztában leszünk azzal, hogy a viselkedésünk biztosítja a lehetőségeinket. Nem a helyzetünk lehetetlenségén fogunk elakadni, hanem azon igyekszünk majd, hogy a körülmények sokoldalú megfigyelését követően rugalmasan alakítsuk a helyzethez a viselkedésünket. Többé már a döntéseket, nem kizárólag a megszokott véleményeink és ítéleteink vezérlik.
. megfigyeljük, hogyan sikerül belaknia az új világot, boldogul-e a berendezésével, kiegyensúlyozottabbak-e a mindennapok, nyugodtabb-e, jobban eligazodik-e a környezetében. Apró csavarhúzó-mozdulatokkal állítgatunk még egy kicsit.
Ki a magasan képzett coach?
Aki mögött diszciplináris háttér, tudományos, legalábbis nagyon alapos felkészülés áll.
Aki magas szintú szakmai munkája mellett akkreditált coach képzésen is részt vett.
Aki rendszeresen tartja a kapcsolatot az őt kiképző iskolájával és szakmai közösségével.
Aki igazolt gyakorlattal rendelkezik.
Ezért kérdezze meg mindig a coachától:
Mi a végzettsége, miben áll az ő erőssége?
Hol, melyik iskolában, konkrétan hány órát tanulta a coachingot?
Ki a szupervízora és mentora?
Ki ajánlja őt, ki áll jót érte?
"Az emberi magatartásról évezredek óta óriási ismeretanyagot halmozott fel a mindenre kíváncsi emberi szellem, mindenekelőtt az irodalom és részben a filozófia (mely utóbbiból csak az utolsó száz évben különült el a pszichológia tudománya).
Valamiről, ami ilyen régóta az emberek figyelmének középpontjában áll, látszólag nehéz újat mondani- és különösen nehéz az újjal az írók, a művészek és a filozófusok figyelmét felkelteni.
Hiszen ők, legalábbis a legnagyobbak közül, valóban mélyebben látó, rafináltabb szakértői az emberi léleknek, mint a legtöbb pszichiáter, vagy pszichológus -még ha tudásukat nem is elvont-általános, hanem érzéki-közvetlen rögzítik és adják is elő."
(Forrás- Harmat Pál: Freud, Ferenczi és a magyarországi pszichoanalízis)
Menetrendünk A coaching menete »
Meddig tart egy coaching?
Lehetséges, hogy 1, valószínűbb, hogy 5 alkalom.
Tartós eredményhez 5 alkalom szükséges.
Mi a coaching-téma? Bármi, amit nehézségnek érez.
A coach bár lehet pszichológus, semmiképpen sem pszichoterápiát végez. Ha erre volna szükség, őszintén megmondjuk.
A coach segíteni tud, ha:
Nagyobb esemény előtt áll.
Személyes válságban találta magát. A krízisben, "szétesettnek" érzi magát.
Munkahelyi nehézségei (közösségi, munkaszervezési, karriergondok) vannak.
Nehéz összeegyeztetni a családot a munkájával, a karrierjével.
Nem talál új célokat, vagy azok megvalósítása szinte lehetetlennek tűnik.
Naponta vitatéma a házimunka, a gyerek tanulmányi eredménye, a szabadidejének eltöltése, baráti társasága.
Elmaradnak a közös családi programok, esetleg már szinte alig beszélnek egymással a tárásval. A feszültség egyre nő.
Úgy érzik, hogy még megpróbálnák megmenteni a közös életüket: önmagukért, a gyermekeikért.
Ha az "elveszett" gyermek szeretné visszakapni a szüleit, ismét egy boldog családban élni.
Az Ön által megjelölt kérdés mentén 3 fő területre koncentrálunk:
Rezilienciára való edzés (személyes értékek, erősségek, kommunikációs készség, pozitív énkép): Cél, hogy kezelni tudja az (olykor heves) érzelmeit, és az Önre ható erős impulzusokat.
Személyes jövőszcenárió (tervek, célok, személyes vágyak, családdal összefüggő elképzelések, karrier): Cél, működőképes (válság)stratégiák kialakítása és erre való képesség elsajátítása, megerősítése
"Ha az élet utazás, a coaching szelíd motorozás": ne problémákat oldjon meg, hanem titkok után kutasson, egyszóval élvezze az utazást (saját életét): Cél a jelenlegi probléma megnyugtató kezelése (kontrollélmény), erre való készség fejlesztése, a tervek konkrét megvalósításra való alkalmasság megerősítése
5 lépésben adunk mattot a nehézségeinek:
Intuitív és nagy kognitív teljesítményt jelentő "meghallgatunk"-kérdéseket teszünk fel, ami megkönnyíti a megfigyelési és megismerési folyamatot. Visszatükrözzük, amit hallunk, ez lehetővé teszi az Ön számára, hogy pontosítsa, mi az, amit szeretne, mi az, amire vágyik. Elkészítjük a személyes SWOT-analízisét (kiragadunk egy-egy általad jelentősnek vélt kompetenciáját, megnézzük több oldalról: a gyengeségekből erősségeket, a veszélyekből lehetőségeket alkotunk) és elemezzük, mennyire konzisztens ez mindazzal, amit tesz, érez és álmodik. A személyes SWOT-analíziséhez "hogyan boldoguljak az erősségeimmel"-BCG-mátrixot hozunk létre. Megbeszéljük, hogyan hasznosíthatja a kompetenciáit, kit, mit, mikor és hogyan tud és kell célba fognia.
"Megálmodunk"-kérdéseinkkel feltárjuk és bemutatjuk, mi az ami lehetséges az Ön számára, amiről eddig nem volt tudomása, amit már korábban is sejtett, de nem volt benne biztos, amit megcélzott, de nem tudta, hogyan érheti el.
Megmutatjuk, hogy nem a múltbeli sérelmek, nehézségek és akadályok számítanak, nem is a probléma, amit hoz, hanem a lehetőségek, ami nem használt még. Elmondjuk, mi a múzeum-stratégia és hogyan szolgálja a céljait. Nem az eddigi megoldás-kísérleteivel törődünk ("miért nem sikerült, pedig annyira igyekeztem", "már olyan sokszor és sokféleképpen megpróbáltam megoldani", "annyi munkám van benne", "úgy belefáradtam abba, hogy."). A problémáira és kérdéseire a válaszok, vagy megoldások már készen állnak. A kérdéseit újrafogalmazzuk úgy, hogy a lehetőségei (válaszai) sikeresen rátalálhassnak. Ennek a dinamikusidő-coaching nevet adtuk.
"Megszerezzük"-kérdéseinkkel lehetőségek, alternatív megoldások után kutatunk ( laterális-coaching ). Összegyűjtjük azokat a kompetenciáit (erősségei, lehetőségei, támogatói), amik szükségesek a célja eléréséhez. Mi ezt panda- és koala-stratégiák alkalmazásának hívjuk.
Mindaddig, amíg a problémáját mint egy hadszíntért (szituáció, szereplők, stb.) egy szempontból, egyetlen szögből vizsgálja, hogyan is várhatja, hogy az itt-ott meghúzódó, rejtőzködő, vagy nagyon is nyilvánvaló lehetőségeket meglátja?
"Megépítjük"-kérdésekkel együtt fogjuk összekötni az elképzeléseidet a konkrét tervekkel.
Ahogy mi nevezzük, jövőkép-szcenáriót, valóságos filmforgatókönyvet készítünk közösen. Ennek a filmednek mi viccesen a " kuka-ontológia " címet adjuk. Ez egy gyártásközi alcím, amit csak házilag használunk. A filme főcímét az eredeti fogalmi metaforádból, vagy címkéből alakítjuk ki ("az életem olyan, mint." "ez a problémám hasonlít ahhoz."), amit az alkotás folyamán többször felülvizsgálunk és a legjobbra csiszolunk. Az egyes jelenetek (megoldási pontok, vagy fázisok) kameraállásait alaposan megtrevezzük és arra bátorítjuk Önt, hogy lásson hozzá, készítse el a saját filmjét. Nincs mitől tartania, hiszen a terv a " tű a szénakazalban "-elv alapján éppen megfelelő.
A forgatáshoz használt eszközeink (kameráink, vagy hívja őket bármiképpen) nevei hasonlóan játékosak:
mcdonaldizáció, demecdonaldizáció, posztmcdonaldizáció . Ugye milyen egyszerű?
" megünnepeljük "-kérdésekkel teszteljük, hogy az "inkubátor-ontológia" kikerülhet-e a védett övezetből, beválik-e a mindennapjaiban, fogja-e tudni más területeken, más problémák kapcsán is hasznosítani, amit itt tanult, azt a módszert, ahogyan itt alkotott. Igen, tudni fogja. És ünnepelünk. Önt ünnepelünk. A siker az Öné.
Hétköznap 10-17 óra között:
minden megkezdett óra: 8.000 Ft
Munkaidő után és hétvégén:
minden megkezdett óra: 10.000 Ft
Bébiszitteri szolgáltatás a tanácsadó szakember mellett dolgozó képzett bébiszitterrel: 2.000 Ft/óra
Gyermek elhelyezése: igény szerint külön szobában, tv, játékok, könyvek, rajzolás, festés, gyurmázás
Dr. Kollár József phd-nél (tel.: 06 30 33 11 878)
Hétköznap 10-17 óra között:
minden megkezdett óra: 15.000 Ft
Munkaidő után és hétvégén:
minden megkezdett óra: 20.000 Ft
Bébiszitteri szolgáltatás a tanácsadó szakember mellett dolgozó képzett bébiszitterrel: 2.000 Ft/óra
Gyermek elhelyezése: igény szerint külön szobában, tv, játékok, könyvek, rajzolás, festés, gyurmázás
Mit kell tenni, ha coachingra szeretne jelentkezni? Elérhetőségek, konzultációk helyszínei »
Ha coaching szolgálatunkat óhajtja igénybe venni, mindenekelőtt meg kell ismerkednünk a problémával. Ezért kérjük lépjen velünk kapcsolatba telefonon, vagy e-mailen .
Mi rövid időn belül visszajelzünk, tájékoztatjuk a coaching menetéről és felvilágosítást nyújtunk minden ezzel kapcsolatos, Önt érdeklő kérdésről.
Dr. Kollár József: Az ontológiai coaching nemzetközi alapjai, sikerek és újdonságok (cikk)
Iskolánk Facebook oldala
Személyes kapcsolat a Facebookon
Iskolánkról szóló filmjeink:
Szófelhő »
ifjúsági design felsővezetői továbbképzés KIM MESH párterápia vezető Kollár végzés gyermekvédelem házassági mediátorok budapesti terápiás non-profit Dr mentor időgazdálkodás megcsalás apasági body önismeret cikkek VII pszichológusok felkészülés karrier csalás krízis csoportos gyermekelhelyezés döntésmenedzser akkreditáció kezelő mentalizáció Association közvetítő évforduló bírság válságkezelés nyelvi kapcsolat ontológia and gyermekvédelmi lifelong banki életvezetés lista válás hatósági tanár pszichiáter skizofrén támogató kriziskezelés konfliktuskezelés bíróság pszichoterápia minőségi felügyelet kötelező Déri gyerek coansutation mediation cikkajánló body kamasz Budapest tudományok per coaching ügyvéd szexuálterápia menedzser filozófia döntésmenedzser kezelés szerződéskötés biblioterápia gyerekvédelmi segítő szexuális pszichiátriai mediáció válság elfogadott európai EU humántanácsadó műhely felnőttképzés alapítvány life akkreditált Mediation patológia házasság Coaching felügyeleti coachok pszichológus gyász kurzus önmarketing támogatás thalent házassági folyamatos profit tudományos keresetlevél sors fórum interim based hűség gyűlés folyamat egyezségkötés program Iskola ügyelet business pszichológiai döntéshozatal ügyvédi levél konfliktus döntésmenedzsment ítélet siker MBA managerek learning menedzserképzés Kollárné döntés brand teológiai pszichoterápiás családterápia vallás közvetítés hűtlenség cikk anyaság felsővezető reziliencia IRM kreatív gyerekvédelem önismereti könyv mentoring tolerancia könyv magyar terápia hatóság leader értekezlet teamcoaching közösség manager NLP iroda gyermek szülő folyamatcoaching könyvajánló ülés életvezetési verbális gyorsssegély segítségnyújtás szektor felkészítő borderline szellemi közösségi egyesület HR self doktor vezetői szerződés névjegyzék Krisztina exkluzív team járni language folyamat executive minőség munka consulting profitszféra IACM döntésmenedzsment kapcsolatügyeleti patologikus szünidő nyelvű Akadémia Mentofaktura éjszakája marketin erőszak modern mediátor therapy vallási coach of menedzserek kredit végzet egyezség kreativitás
Dr. Kollár Coaching Budapest/Hungary, Rőzse u. 6-8. 4. ép. 41. | Tel.: +36 30 33 11 878 | Információ az Iskoláról |
A weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat karbantartó -hez. shs webdesign www.erelversoft.hu custoMMade by eReLverSoft 2012
"Coaching a 21. században."
HR Portál
"Az ELTE Társadalom- és Szervezetpszichológia Karán végzett 2011. évi felmérés szerint a magyarországi legismertebb és legnevesebb 60 coach közül 8 a Dr. Kollár Coaching Iskolacsoportból került ki. Ezt az átütő eredményt egyetlen másik iskola sem tudta elérni."
"A képzésük programját áttanulmányoztam, hasznosságáról és tartalmi relevanciájáról meg vagyok győződve."
Dr. Hoffmann Orsolya
Kodolányi János Főiskola intézetigazgató, főiskolai tanár
"A szakmai minősítéseik is kiválóak. Feltételezésem szerint az intézményben folyó oktatás nemkülönben... biztosíthatom arról, hogy nyomon követem eredményeiket, és fejlődésüket, mert minden tekintetben értéknek tartom azt, amit alkotnak."